Zapadł korzystny wyrok dla poszkodowanych przez linie lotnicze Ryanair. To bardzo dobra wiadomość także dla innych podróżnych!
Ryanair przegrał proces o zadośćuczynienie za 10-godzinne opóźnienie lotu. Taką informację podał serwis Daily Mail (całość tutaj).
O co chodziło?
W 2008 roku samolot, którym podróżowały dwie rodziny z Wielkiej Brytanii miał 10-godzinne opóźnienie. Pasażerowie zgłosili wnioski o zadośćuczynienie dopiero po dwóch latach od czasu wylotu. Znany przewoźnik powołał się na klauzulę w wydanym przez siebie regulaminie wskazując, iż poszkodowani na zgłoszenie roszczeń mają tylko 2 lata.
Sąd w Manchesterze orzekł, że Ryanair nie może ograniczać czasu do dochodzenia należności za opóźnione loty i nakazał wypłacić zadośćuczynienie.
Co przysługuje poszkodowanemu?
Przepisy prawne wydane w ramach Unii Europejskiej przewidują odszkodowanie dla pasażerów. Właściwe jednak byłoby określenie, że jest to zadośćuczynienie. Tutaj możesz przeczytać o tym Jak odróżnić odszkodowanie od zadośćuczynienia.
Uprawnienia poszkodowanych zostały zapisane w akcie, którego fragment prezentuję poniżej.
Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Artykuł 7 Prawo do odszkodowania
1. W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
Opóźnione loty
Każdy z pasażerów, który dotarł do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianym terminie przylotu, może domagać się zadośćuczynienia od przewoźnika lotniczego od 250 do 600 EURO, chyba że opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.
Wprawdzie w powyższym Rozporządzeniu nie przewidziano pieniędzy za spóźniony lot, to jednak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreślił, że zasada równego traktowania wymaga uznania, iż pasażerowie opóźnionych lotów znajdują się w sytuacji porównywalnej do pasażerów lotów odwołanych..
Taki wniosek wypływa z np. z treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2009 r. w sprawie Sturgeon (sygn. C- 402/07 i C-432/07).
Ponad dwa miliony poszkodowanych?
W Internecie znalazłem informację, że w związku z najnowszym wyrokiem nawet 2,66 miliona pasażerów Ryanair może ubiegać się o należne im zadośćuczynienia. A ile będzie jeżeli doliczymy także inne linie lotnicze?
Jeżeli podoba Ci się ten artykuł to zapraszam Cię do lektury innych wpisów. Ostatnio na blogu pisałem o tym, kiedy przysługuje Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop.