Odszkodowanie za uszkodzonego smartfona, laptopa czy inny sprzęt elektroniczny to tematy, które prezentowane są w mediach. W artykule pokazuje odszkodowanie za smartfona na podstawie umowy ubezpieczenia, którą miałem okazję przeanalizować.
Przeczytałem Ogólne Warunki Ubezpieczenia „ochrona eXtra” dla klientów sieci sprzedaży X-KOM. Pełny dokument znajdziesz tutaj.
Wniosek: Jeśli będziesz wiedział jak oszukać to wygrasz. A jak nie będziesz wiedział to zakład ubezpieczeń wygra z naiwniakiem, który nie przeczytał OWU.
I nie chodzi mi o rozdział o wyłączeniach w OWU tylko o cały dokument i ukryte tam kruczki.
Poniżej prezentuje wybrane przykłady:
Przypadkowe uszkodzenie smartfona (definicja ubezpieczenia)
Przypadkowe uszkodzenie – uszkodzenie mechaniczne urządzenia spowodowane przez nagłe, niemożliwe do przewidzenia zdarzenie zewnętrzne w stosunku do urządzenia lub użytkownika urządzenia, nie wywołane przez ubezpieczonego ani przez użytkownika urządzenia, w tym uszkodzenie powstałe w wyniku przepięcia prądu lub zalania, powodujące przerwanie funkcji lub nieprawidłowe funkcjonowanie urządzenia, wymagające naprawy, wymiany części lub całego urządzenia,
Wniosek: Ubezpieczony nie może zrobić nic (żadnego fałszywego ruchu). To musi więc być przypadek tego typu, że komuś ktoś inny zniszczy smartfon. Ale nie wiem czy np. szturchnięcie wystarczy, bo to zdarzenie zewnętrzne musi być nie do przewidzenia (a czy szturchnięcie może być nie przewidziane?).
I to zachowanie sprawy musi być nie umyślne, bo OWU przewiduje wyłączenie za szkodę powstałą w wyniku wandalizmu, przez który rozumie się umyślne, zamierzone zniszczenie lub uszkodzenie urządzenia przez osobę trzecią lub osobę bliską.
Trudno mi jest sobie wyobrazić sytuację…
Awaria smartfona
Zgodnie z OWU Okres odpowiedzialności w pakiecie „AWARIA” rozpoczyna się pierwszego dnia po upływie gwarancji producenta, jeżeli składka została zapłacona i może trwać przez okres wybrany przez ubezpieczającego: 12 miesięcy, 24 miesiące (jeżeli okres gwarancji producenta nie jest dłuższy niż 36 miesięcy) lub 36 miesięcy (jeżeli okres gwarancji producenta nie jest dłuższy niż 24 miesiące), a dla urządzeń z grupy asortymentowej „AGD”, jeżeli okres gwarancji producenta nie jest dłuższy niż 12 miesięcy, okres odpowiedzialności może również trwać 48 miesięcy
Wniosek: Czyli jeżeli telefon zepsuje się po roku to ubezpieczony musi zgłosić to producentowi. A co jeżeli on odmówi naprawy lub wymiany telefonu (niezależnie z jakiej przyczyny)? Czyli żadna to ochrona bo ubezpieczony i tak będzie musiał się bić z producentem…
Kradzież smartfona
W przypadku pakietów „PRZYPADKOWE USZKODZENIE i KRADZIEŻ” oraz „AWARIA, PRZYPADKOWE USZKODZENIE i KRADZIEŻ” ubezpieczony obowiązany jest do należytego zabezpieczenia mienia przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem.
A dalej:
W przypadku szkody w wyniku kradzieży z włamaniem lub rabunku: a) w ciągu 48 godzin od zajścia zdarzenia bądź powzięcia wiadomości o zajściu zdarzenia zawiadomić Policję o zdarzeniu i uzyskać pisemne potwierdzenie zgłoszenia zawierające markę i model utraconego urządzenia, a w przypadku sprzętu GSM również IMEI oraz opis okoliczności zdarzenia, b) przesłać ubezpieczycielowi na adres e-mail infolinia@ucare.pl skan: a. dowodu zakupu urządzenia oraz b. potwierdzenie zgłoszenia zdarzenia na Policji.
Ubezpieczyciel przewidział wyłączenie powstałe w wyniku kradzieży z włamaniem do pojazdu, jeżeli utracone urządzenie było pozostawione w pojeździe w widocznym miejscu,
Wniosek: Trzeba się pilnować – nie zostawiać bez opieki i nie w samochodzie. A jak ukradną to szybko zgłaszać szkodę. W sumie to chyba najmocniejszy punkt poszkodowanego w tej polisie. Pytanie tylko czy smartfony teraz się kradnie i skąd. Ja bym się obawiał, że zostawię w samochodzie gdy jadę i używam GPS. Ale jest wyłączenie.
Komentarz
W analizowanym pakiecie składka ubezpieczenia wyniosła 223,72 złotych. A więc ok. 1/4 wartości telefonu za kradzież i 1 rok ochrony w przypadku awarii.
Moim zdaniem niepokojące jest, że obecnie proponowane są takie ubezpieczenia. Ze względu na liczne wyłączenia ochrony poszkodowany najczęściej nie uzyska odszkodowania.
W ostatnim czasie Rzecznik Finansowy opublikował raport wedle którego odnotowano 10 razy więcej skarg z tytułu ubezpieczeń sprzętu elektronicznego niż w 2012 r.
Niestety moja analiza zdaje się chyba potwierdzać statystykę…