Podobnie jak w przypadku ludzi nie sposób przedstawić pełnego katalogu szczególnych wartości innych podmiotów (np. spółek, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń). Można przedstawić jednak wskazówki jakiej ochrony można oczekiwać.
Przepisy o ochronie dóbr osobistych należy stosować odpowiednio także do innych podmiotów niż ludzie. W praktyce ochroną objęte są nie tylko osoby prawne takie jak np. fundacje czy spółki, ale także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także zorganizowane grupy osób (np. zespoły muzyczne, kluby). Chodzi więc o podmioty przy których da się określić pewne szczególne wartości niemajątkowe, zwłaszcza renomę i nazwę.
W praktyce zwraca się uwagę na silny związek szczególny podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ze sferą stosunków majątkowych. Niektórzy wskazują, że w przypadku podmiotów aktywnych gospodarczo, przy ochronie ich szczególnych wartości trudno jest odróżnić interesy majątkowe od osobistych, ponieważ często naruszenie dóbr niemajątkowych prowadzi do naruszenia interesów majątkowych. W związku z tym w przypadku naruszenia należy szczegółowo rozważyć czy domagać się odszkodowania czy zadośćuczynienia (więcej o tym przeczytasz w artykule: Odszkodowanie a zadośćuczynienie).
Ochrona przysługuje jednak niezależnie od tego czy dany podmiot prowadzi działalność gospodarczą. Nadrzędnym celem ochrony szczególnych wartości jest bowiem umożliwienie działania w jak najkorzystniejszym środowisku, w stanie pozwalającym na pełne korzystnie z podejmowanej działalności.
Przyjmuje się, że do katalogu szczególnych wartości innych podmiotów niż ludzie należą takie dobra jak: nazwa, firma, renoma, tajemnica korespondencji czy nietykalność pomieszczeń. W odniesieniu do dóbr niemajątkowych w postaci wizerunku czy prywatności informacyjnej orzecznictwo nie jest zgodne. W praktyce można natrafić na orzeczenia, które dobre imię określonego podmiotu wiążą z np. prawem do wizerunku. W mojej ocenie nie jest to słuszne. Prawo do wizerunku obejmuje inne elementy. Więcej o tym możesz przeczytać w artykule: Prawo do wizerunku. Na pewno można powiedzieć, że odpowiednikiem czci człowieka w odniesieniu do innych podmiotów jest renoma (dobra sława, reputacja) tych podmiotów.
Naruszeniem szczególnych wartości podmiotów innych niż ludzie będę najczęściej wypowiedzi, które obiektywnie oceniając, przypisują niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę do zaufania potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania w zakresie swych zadań. Więcej o przykładach naruszeń możesz przeczytać w artykule: Naruszenie renomy firmy przykłady spraw oraz Naruszenie wizerunku spółki.