Organizacja działalności muzyka lub zespołu muzycznego ma duże znaczenie, m.in. z punktu widzenia kwestii ubezpieczeniowych czy podatkowych. Właściwa organizacja działalności pozwala także na lepszą ochronę swoich praw. O czym więc pamiętać organizując działalność muzyczną?
Pakiet umów dla producentów muzycznych obejmuje takie umowy jak:
• umowa współautorska z muzykiem
• umowa z muzykami sesyjnymi
• umowa dotycząca nagrań realizacji dźwięku
• umowa dotycząca miksu i masteringu
• umowa z wykonawcą teledysku (w tym teledyski live)
• umowa poufności z muzykiem
Umowa współautorska z muzykiem
Umowa ta chroni przed konfliktami między współautorami. Określa się w niej przede wszystkim współautorów, sposób oznaczania autorstwa, wkłady oraz sposób zarządu utworem.
Najważniejszą częścią umowy współautorskiej jest określenie wkładów współautorów. W przypadku ich nieuzgodnienia, przyjmuje się, że są równe. Jeśli jednak wkład jednego ze współtwórców był dużo większy niż pozostałych, mogą pojawić się spory. Aby ich uniknąć, warto o to zadbać jak najszybciej, dodając odpowiednie postanowienie w umowie.
Ważne jest także wskazanie współtwórców oraz sposobu oznaczania autorstwa. Pierwsze stanowi dowód współautorstwa, natomiast drugie pozwala wyodrębnić, za co odpowiedzialny jest każdy ze współtwórców. W utworach muzycznych podział wygląda zazwyczaj następująco: tekst – osoba A, muzyka – osoba B. Nieuzgodniony sposób oznaczania autorstwa również może doprowadzić do sporów dotyczących np. tego, w jakiej kolejności powinno się wymieniać współautorów.
Istotne jest również wskazanie sposobu zarządu utworem, czyli kto może wydawać zgodę na wykorzystywanie utworu, np. w reklamie czy filmie. Zarząd może być także powierzony organizacjom zbiorowego zarządzania, takim jak ZAiKS, jednak w zakresie prawa do synchronizacji (wykorzystania muzyki w utworze audiowizualnym) nie może on pośredniczyć.
Umowa z muzykiem sesyjnym
Umowa ta zabezpiecza producenta przed roszczeniami ze strony muzyków sesyjnych, a nawet przed zablokowaniem dystrybucji nagrań muzycznych.
Najważniejsze postanowienia tej umowy to przeniesienie praw do materiału lub udzielenie odpowiedniej licencji, określenie sposobu oznaczania muzyka na egzemplarzach czy wysokość wynagrodzenia. Umowa ta może także przewidywać prawo do akceptacji miksu i masteringu czy wykorzystanie wizerunku muzyka w promocji materiału.
Nie podpisując umowy z muzykami sesyjnymi, producent muzyczny ryzykuje duże straty finansowe. Zablokowanie dystrybucji może doprowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Warto o tym pamiętać także wówczas, gdy strony są przyjaciółmi. Zdarzały się bowiem sytuacje, w których przyjaźń przerodziła się w spór sądowy.
Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Umowa z muzykiem sesyjnym https://musicodex.pl/umowa-z-muzykiem-sesyjnym/
Umowa dotycząca nagrań realizacji dźwięku oraz umowa dotycząca miksu i masteringu
Umowy te są umowami o dzieło, których przedmiotem jest realizacja dźwięku, wykonanie miksu lub masteringu. Są one o tyle istotne, że w wyniku tych czynności mogą powstać prawa wykonawcze lub nawet prawa autorskie. Jeśli producent nie nabędzie odpowiednich praw lub nie uzyska licencji, również naraża się na roszczenia, które mogą doprowadzić do zablokowania dystrybucji nagrań.
Najważniejsze postanowienia w tych umowach obejmują termin wykonania dzieła oraz to, jak duży wpływ na rezultat będzie miał zamawiający. Przede wszystkim chodzi w tym przypadku o ewentualne prawo do żądania poprawek lub ich limitu. Tak jak w przypadku umowy współautorskiej, ważne jest także określenie sposobu oznaczania osób wykonujących takie czynności na egzemplarzach utworów. Mogą oni bowiem żądać umieszczenia ich na równi z wykonawcami lub autorami.
Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Umowa z wykonawcą miksu i masteringu – o czym warto pamiętać? https://musicodex.pl/umowa-z-wykonawca-miksu-i-masteringu-o-czym-pamietac/
Umowa z wykonawcą teledysku
Dzięki umowie z wykonawcą teledysku, producent muzyczny zabezpiecza się przede wszystkim przed roszczeniami aktorów z tytułu praw wykonawczych. Takie roszczenia, tak jak w przypadku powyższych umów, również mogłyby doprowadzić do zablokowania dystrybucji teledysków, co wiązałoby się ze znacznymi stratami.
Umowa o teledysk powinna przede wszystkim przewidywać, jakie dokładnie czynności zostaną podjęte w ramach realizacji teledysku i kto weźmie w nich udział. Warto także pamiętać o sposobie rozliczenia i ewentualnych karach umownych w przypadku niedotrzymania terminu lub niewykonania teledysku.
Oprócz umów z aktorami lub innymi osobami zaangażowanymi w wykonanie teledysku, należy pamiętać o umowie licencyjnej w przypadku wykorzystania w teledysku innego materiału.
Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Umowa o teledysk – co warto wiedzieć i o czym pamiętać? https://musicodex.pl/umowa-o-teledysk-co-warto-wiedziec-i-o-czym-pamietac/
Umowa poufności z muzykiem
Dzięki umowie poufności, producent muzyczny może zabezpieczyć się przed wyciekiem poufnych informacji, takich jak przebieg negocjacji czy treść umów, a także przed udostępnianiem nagrań bez zgody oraz atakiem hackerskim. W takiej umowie jednym z najważniejszych postanowień jest kara umowna, dzięki której możliwe jest zrekompensowanie ewentualnych strat wynikających z ujawnienia informacji. Dodatkowo umowa ta może przewidywać m.in. jak należy zabezpieczać przechowywanie informacji lub kto jest odpowiedzialny za przechowywanie nagrań.
Poufne informacje to nie tylko przebieg negocjacji, ale również typowe zachowania, przebieg współpracy, sposób bycia, strategie marketingowe, daty wydania teledysków czy plany biznesowe.
Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Kosztowne sekrety – co łączy Marylina Mansona, Daft Punk, Varius Manx i Kanye Westa? https://musicodex.pl/kosztowne-sekrety-co-laczy-marilyna-mansona-daft-punk-varius-manx-i-kanye-westa/ oraz Czy zwykły NDA sprawdzi się w branży muzycznej? Co zrobiłby Dave Grohl? https://musicodex.pl/czy-zwykly-nda-sprawdzi-sie-w-branzy-muzycznej-co-zrobilby-dave-grohl/