Poszkodowani w wypadkach stracili wsparcie UOKiK w walce z nieuczciwymi ubezpieczycielami – taką informację podał serwis Prawo – Rzeczpospolita.
Ostatnio pisałem o tym, że niedawne zmiany w prawie mogą nie wyjść poszkodowanym na dobre. Zgodnie z nową ustawą Rzecznik Ubezpieczonych będzie miał więcej pracy niż dotychczas. Oprócz zajmowania się sprawami dotyczącymi tematyki ubezpieczeniowej będzie musiał także czuwać nad przestrzeganiem praw konsumenta przez instytucje finansowe np. banki – cały artykuł znajdziesz tutaj.
Dzisiaj w serwisie Prawo – Rzeczpospolita pojawił się artykuł, który dotyczy bardzo istotnej kwestii z punktu widzenia poszkodowanych – artykuł znajdziesz tutaj.
Mianowicie w podjętej wczoraj uchwale Sąd Najwyższy potwierdził, iż poszkodowany jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej, dochodzący roszczeń od ubezpieczyciela z polisy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie jest konsumentem w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Poszkodowany jako konsument
Gdyby poszkodowany został uznany za konsumenta to z pewnością skorzystałby w trakcie walki o swoje prawa. W sprawach dotyczących konsumentów powództwa na ich rzecz mogą bowiem wytaczać organizacje społeczne, a także powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów. Sprzymierzeńcy poszkodowanego mogliby więc np. wstąpić do postępowania w każdym jego stadium i przedstawić swoje stanowisko w sprawie.
Ponadto w sprawach w tego typu możliwy jest udział przedstawiciel organizacji, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów.
Bardzo istotna jest również możliwość nakładania kar przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na przykład nie tak dawno organ ten nałożył na zakład ubezpieczeń karę 1 000 000 złotych za niewłaściwie prowadzone postępowanie likwidacyjne w zakresie wynajmu pojazdu zastępczego oraz naprawy powypadkowej.
Co to oznacza?
Ze względu na powyższą uchwałę poszkodowani stracą powyższe środki. Najnowsza uchwała Sądu Najwyższego jest jednak kontynuacją poglądu wyrażonego przez Sąd Najwyższy w 2011 r.
W wydanej w dniu 17 listopada 2011 r. uchwale podkreślono, że w stosunkach ubezpieczeniowych status konsumenta może mieć ubezpieczający, który zawiera umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Osoba poszkodowana przez ubezpieczonego (sprawcę szkody) nie może być natomiast uznana za konsumenta usługi ubezpieczeniowej, gdyż nie zawiera umowy, a zgłoszenie przez nią roszczenia wobec sprawcy szkody oraz wystąpienie z roszczeniem wobec ubezpieczyciela nie mogą być tak interpretowane w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Obecnie przyjmuje się, że poszkodowany nie działa też w zastępstwie ubezpieczonego i ma samodzielną pozycję w stosunku prawnym łączącym go z ubezpieczonym i ubezpieczycielem.
Trochę optymizmu
Pomimo tego w branży ubezpieczeniowej pojawiły się także optymistyczne stanowiska. Np. zdaniem prof. Marcin Orlicki – „rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego nie wpłynie znacząco na obniżenie standardu ochrony praw poszkodowanych (…) Z kolei Komisja Nadzoru Finansowego będzie zapewne egzekwować przestrzeganie wydanych przez siebie, a bardzo korzystnych dla poszkodowanych, wytycznych”.
Swoją drogą jestem ciekawy jak w rzeczywistości będą wyglądały działania Komisji Nadzoru Finansowego.
O tym napiszę innym razem.
Tymczasem poczekajmy na uzasadnienie wczorajszej uchwały!